משרד התחבורה באמצעות מינהלת אשד לתכנון תחבורה, מוביל חזון תחבורתי חדש הכולל יצירת מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת לנסיעות ארוכות ושינוי לתנועה מקיימת במרחב העירוני עבור נסיעות קצרות. מדיניות זו נגזרת משורה של תכניות אסטרטגיות שאושרו בממשלה בעשור האחרון. הליכה היא אמצעי הניידות המקיים ביותר והבסיס לתכנון תחבורתי. במסגרת המעבר לתנועה מקיימת משרד התחבורה מחויב לשיפור תנאי ההליכה, הרציפות, תחושת הביטחון הנוחות והביטחון של הולכי הרגל למען שימור והגדלת היקפי ההליכה בערים.

לצד ההליכה, העלייה המשמעותית בהיקפי הרכיבה, בעשור האחרון, מוכיחה כי רכיבה היא אמצעי ניידות יעיל ונגיש. לכן, משרד התחבורה מעדכן את מדיניות הקצאת זכות הדרך לטובת הליכה ורכיבה, על חשבון הרכב הפרטי. זאת, מתוך מחויבות לספק תשתית רכיבה איכותית, רציפה ובטיחותית ולאפשר לקהל הרוכבים והרוכבות ברחבי המדינה להתנייד בקלות.

ההשקעה באמצעי ניידות מקיימים בכלל וברכיבה עירונית בפרט נושאת תועלות גבוהות בטווח זמן קצר. אמצעי ניידות מקיימים, הליכה ורכיבה בראשם, תורמים לשגשוג הרחוב העירוני, לתחושת ביטחון במרחב, לבטיחות בתנועה ולמרחב עירוני טוב יותר המתוכנן עבור כלל האוכלוסייה. על כן, להקמת תשתיות רכיבה איכותיות לצד הבטחת מקומם של הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית ישנו פוטנציאל רב בשינוי הרגלי נסיעה והפחתת התלות ברכב פרטי.

מדריך זה שם דגש על הבטחת מקומם של משתמשי דרך פגיעים לצד שיפור תנאי ההליכה, הרכיבה והשהייה במרחב הציבורי. פרק א' מתעמק בפרט בנושאי עיצוב נהיר לכלל משתמשי הדרך, מזעור הצטלבויות ומפגשים לא רצויים בין משתמשי דרך שונים.

תכנית לאומית לרכיבה | מדריך לתכנון תשתיות רכיבה במרקמים קיימים - טיוטת פרק א' | 19.02.2024 - פרויקט מס' 100243

תכנית לאומית לרכיבה | מדריך לתכנון תשתיות רכיבה במרקמים קיימים -  פרק ב' – טיוטה לאישור (18/04/2024- V4) לאחר ישיבות הפורום - פרויקט מס' 10024