תכנון מרחב מותאם הליכה הוא נדבך מרכזי בניהול מערך התחבורה ושימוש נכון בסביבה העירונית הבנויה.
קיומם של מרחבים בטוחים ומזמינים להולכי רגל משפיע בצורה ישירה על השימוש בתחבורה ציבורית, על עומסי תנועה מקומיים, ועל הפיתוח והכלכלה העירוניים.
על מנת לתת מענה לצורך שעולה מעת לעת בטיפול ברובד ההליכתיות, להלן התכנית הלאומית להליכה במרחב העירוני של אגף תכנון תחבורתי.

התכנית גובשה על רקע המגמות העדכניות בתחום ההליכה בעולם, והיא משלימה את עבודת המשרד המתמשכת בנוגע לרובדי תשתית תחבורה אחרים.
התכנית נועדה לתמוך ביעדי מערכת התחבורה המופיעים תדיר בתכניות האסטרטגיות של משרד התחבורה,
והיא מהווה מרכיב חשוב במדיניות תכנון, פיתוח וניהול מערכות התחבורה. לאור זאת אין לראות בה כמסגרת אסטרטגית שעומדת בפני עצמה, אלא ככזו המקיימת יחסי גומלין עם היבטים עירוניים ותחבורתיים נוספים.

ברקע התכנית הלאומית להליכה במרחב העירוני עומדת תכנית האב הפן-אירופאית להליכה (Pan-European Master Plan on Walking) של ה-UNECE, ארגון הפיתוח הכלכלי לאירופה של האו"ם, שאגף תכנון תחבורתי שותף לכתיבתה. התכנית המקומית נכתבה במסגרת התכנית האירופאית, ועל כן, בבסיס התכנית המקומית ניצבות מטרות-על התואמות לתכנית האירופאית. מטרות אלה נוגעות, בין היתר, בהגדלה משמעותית של נפחי ההליכה והשהייה במרחב הציבורי, שיפור והרחבת תשתית הליכה בטוחה ושילוב הליכה במדיניות מקדמת בריאות ובמסגרת פיתוח תשתיות תחבורה ושימושי קרקע.
מטרות אלו הולמות גם את מדיניות משרד התחבורה בנוגע לעידוד השימוש באמצעים לא ממונעים, טיפול במרחב הציבורי ותמיכה בפעילות כלכלית משגשגת.

מאחר ותחום ההליכתיות בישראל נמצא עוד בשלבים מוקדמים ומאחר וממצאי הניתוח שנעשה עבור התכנית הלאומית להליכה מצביעים על כך ששיקולי הליכתיות אינם משולבים דיו בתהליכי תכנון קיימים, התכנית מתמקדת בהנחת אבני יסוד ראשוניות שזוהו כהכרחיות למימוש חזון עתידי בתחום: שדרוג הידע המקצועי בתכנון מוטה הליכתיות, איסוף נתונים שיתמכו בתכנון מוטה הליכתיות וזיהוי פערים ארגוניים המהווים חסם בפני הטמעה של שיקולי הליכתיות בתוצרי תכנון. על כן, המלצות התכנית נותנות דגש להנגשת ידע והנחיות תכנון קיימות אשר ביכולתם לסייע ביצירת מרחבים המעודדים ניידות בת-קיימא ושהייה תומכת כלכלה עירונית. ממצאיה נשענים על ניתוח הידע הבינלאומי הקיים ומקרי בוחן מתכניות הליכה לאומיות ועירוניות. מקרים אלו נסקרים בגוף התכנית.

את התכנית ניתן למצוא באתר משרד התחבורה.